tisdag, april 18, 2006

Lyrikvännen och Jonas Lundberg

en knallrosa LYRIKVÄNNEN i brevlådan idag.
Nr 2/06 - det är macro poesi !

SMAKPROV:

Jonas Lundberg, debutant 2006.
Jonas är, skriver Lyrikvännen, född 1965 och bor i Uddevalla.
Han arbetar som distriktsläkare och jazzpianist.


skapelse

jag kom i brudkrona av lakrits
med min grusögda ledsagare
minnet av tårblanka sommarhem
där alla lägenhetsvräkta
lommande på led
slant och tonade ut

jag kom
med ett månadslångt maglidande
som ställts att surna
under trottoarserveringars
soltvättade markiser
det som utspelades
inristades aldrig

nu kan jag se halkbanan
med dess staplar av kartongvin
om så bara en tidsgnista
utan skråtänkande
utan golvstol och takputs
utanför

Maneten gillar Jonas Lundberg.


Maneten rekommenderar - prenumerera
på Lyrikvännen!! gå in på http://www.lyrik.se/, eller
skriv till lyrik@lyrik.se Det kostar en 1/8 av
en årprenumeration på en dagstidning och
räcker mycket, mycket längre. Jag vet människor
som har Lyrikvänner från 1970 Jag fann Margareta
Renberg i Lyrikvännen. Det är jag djupt tacksam för.
Jag ska skriva mer om Margareta vid ett annat tillfälle.
Under tiden kan ni läsa om henne på min väns blogg

http://www.kassandra50.blogg.se/

2 kommentarer:

maneten sa...

Har du en blog här? Måste gå in och kolla. Har inte köpt någon bok än av Jonas Lundberg, men jag ska. Jag skriver själv. Älskar att skriva. Ibland känns det som en överlevnadstaktik. Är med i ett internetskrivarsällskap.
Läser väldigt gärna också. Lyrik, prosa, sakprosa. Tuggar i mig allt - bara det är av bokstäver skapat!

eller av färg
tyg
jord

äsch dumt att vara så exkluderande..

bara det hör till det som gör skillnad

maneten sa...

Jag trodde du var publicerad. Då köper jag en bok när du fått ut den.

Jag har också ett manuskript som ligger. Det har det gjort länge.
Så pretto! Du skulle se. Läste du Jenny Morelli i senaste Lyrikvännen- härligt inlägg. Hon beskrev mig perfekt där: "det finns poeter som är väldigt mycket inne i sina egna huvuden..." Men jag står för det jag skriver 100%.

Svårt att hinna med bloggen. Fast jag vill. Har inga egna texter alls än. Din blog är helt ok.