tisdag, april 18, 2006

Gunnar Ekelöf, ur Skrifter

(11)
Utlämnad
åt mig själv
Mitt inre vara
känner mitt yttre
som mitt yttre
känner sitt inre
Allt murbruk överflödigt
inga murjärn fäster
det svarta till det vita
av mitt ansikte
dess hud, dess färg
känns dragen av
mitt inre ansikte
Utlämnad
åt denna likhet
med mig själv
förblir jag Ingen
förblir jag Någon som blir I(ngen)
Mellan dem
är ingen Skillnad
Fulländad Smärta
heter denna Skillnad som bindemedel
som är Ingen
Fulländad njutning
heter denna smärta
som är Någon
-Famna mig någon
-Omfamna mig ingen

Gunnar Ekelöf
Ur Skrifter, Dikter 1965-1968

3 kommentarer:

maneten sa...

Jag undrar om man kan skriva kommentarer här utan att vara medlem i blogger...

Anonym sa...

Jag försöker igen så får vi se vad blogger säger....

Anonym sa...

Testar också.